dosoaftor
...В 1908—09 годах, в Петербурге, я учился живописи вместе с Марком Шагалом в мастерской малоизвестного художника Савелия Зейденберга. В летние месяцы Зейденберг посылал своих учеников куда-нибудь в деревню, «на этюды», то есть для того, чтобы мы могли писать самостоятельно с натуры: портреты и пейзажи. Я уехал в Архангельскую губернию, в глушь, в затерянную деревню. Написав однажды с натуры в ученической, совершенно реальной манере портрет одного мужика, я показал мой «этюд» крестьянке, в избе которой я поселился. Она посмотрела на портрет, потом на меня и улыбнулась. Взглянув еще раз на портрет и на меня, она снова улыбнулась и спросила:
— А што это?
Я не понял и переспросил ее. Она повторила тот же вопрос. Тогда я, к моему удивлению, догадался, что моя хозяйка ничего не разобрала в моем почти фотографическом портрете: она не поняла, что это было человеческое лицо. Но ее юбка и полотенце, висевшее на полке под иконой, были старательно расшиты беспредметными узорами. Абстрактную красоту этих узоров она понимала или — во всяком случае — ощущала. Иначе она бы их не вышивала. Этот случай запомнился мне навсегда...

@темы: дневники, художники

Комментарии
30.03.2019 в 11:23

:) здорово! и так бывает, зритель непредсказуем)))
30.03.2019 в 13:04

Музыковедьма
Глупий-глупий автор, який на повному серйозі оцінює декоративно-прикладне мистецтво з довжелезним корінням, яке тягнеться ще з часів всюдисущої міфологічної свідомості, де кожен візерунок мав своє магічне значення і вишивався не для красоти, а для певної користі з магії, з точки зору академічного мистецтва рівня розвитку його сучасників :\
30.03.2019 в 13:57

як на мене - це дуже цікавий факт, що людина яка легко сприймає абстрактне не розуміє і не відчуває об"єктного мистецтва і мабуть підкреслює те, що сприйняття красоти передається родом, навчається на прикладі батьків..тут навіть цікаво як людина буде себе вести без жодного прикладу з боку оточуючих, що для неї виявиться прекрасним, а на що вона відповисть "— А што это?", саме як формується інструмент відчття та сприйняття..а ось жодної оцінки з боку автору я не побачила, дуже нейтрально розповів про випадок, який його вразив і який наштвхує на різні роздуми...
30.03.2019 в 18:04

Музыковедьма
Sunny2009, як на мене, вважати, що сільський житель, спадкоємець і носій традицій, який ніяким боком не дотичний до академічного мистецтва, сприймає вишивку як абстрактне - дурість і не здатність глянути далі власного носа :nope:
30.03.2019 в 18:25

dosoaftor
Ishytori, Ну я би сказав що сільский житель настільки ж не спадкоємець і не носій традицій, наскільки не дотичний і до мистецтва. Носить хустку бо всі так ходять і доїть корову бо всі так роблять. Ну , а на 50 нормальних попадеться один не зовсім нормальний Довженко чи Шевченко. Більше того, я довести не можу, але впевнений, якби всі усвідомлювали би смисл традиції, то набагато швидше її зміняли, трансформовували, реформовували і т.д. Традицію спасає "тупе" копіювання, звичка, брак уяви що можна інакше...
30.03.2019 в 18:40

Музыковедьма
Dosoaftor, копіювання і звичка не відміняють того факту, що людина, яка їх копіює, бо "так всі роблят", виступає носієм. "Носій" - це взагалі не про усвідомлення, це про відтворення в першу чергу.
А дядько дуже вузьколобий тому, що натягує поняття абстракціонізму (яке існує саме в контексті академічного мистецтва, працює як своєрідний мінус-прийом і без попередніх його здобутків абстракціонізмом бути перестає) і сприйняття вишивки як прикладу абстракціонізму на реальність декоративно прикладного мистецтва. Безумовно, на початок 20 століття від магічних функцій вишивки не збереглось майже нічого, та й значення більшості конкретних символів позабувалось уже. Але витоки у вишивки абсолютно іншні, ніж у абстракціонізму, тому абстракціонізмом вона виступати не може от ніяк.
30.03.2019 в 18:56

dosoaftor
Вузьколобий це той у кого вузький лоб.
Носій - це той у кого довгий ніс.
На реальність декоративного мистецтва можу відповісти реальністю абстрактного мистецтва.
А витоки якраз звиняйте у всіх одні. Містично-символічні калякі-малякі. Плюс! інтуітивне відчуття (пошук) краси, гармонії, поліфонії, космогоніїї, філармонії...:ufo:
30.03.2019 в 19:13

Ishytori, який ніяким боком не дотичний до академічного мистецтва, сприймає вишивку як абстрактне
Так это ж автор уже со своей колокольни называет вышивку беспредметным, абстрактным искусством и как сторонний наблюдатель оценивает реакцию на нее сельского жителя и сравнивает с предметным. В любом случае меня этот момент бы очень заинтересовал как минимум с точки психологии и восприятия мира человеком) Так что по поводу глупости согласится не могу, если человек изучает, анализирует, пытается понимать, то это всегда приведет к новым вопросам, ответам и знаниям, то есть обычное накопление опыта, в данном случае исследовательского)

А так, конечно женщина не воспринимает узоры как абстракционизм, наверняка и слова такого не знает, она ей просто нравится, она так чувствует, как и и все женщины в ее роду, которые повторяли узоры вышивки из поколения в поколение. Автор так и пишет "Абстрактную красоту этих узоров она понимала или — во всяком случае — ощущала. " Суть в том, что это ощущение красоты узоров не перерастает в ощущение искусства в целом, остается лишь в узком русле восприятия, т.е. творческое начало не развивается само, а только комплексно со всесторонним обучением и академическим в том числе.


Dosoaftor, А витоки якраз звиняйте у всіх одні. Містично-символічні калякі-малякі. Плюс! інтуітивне відчуття (пошук) краси, гармонії, поліфонії, космогоніїї, філармонії.

:up::hlop: насправді мені вони доки ще нічого не говорять, але я навчаюсь спрймати містично-символічні калякі-малякі))))
30.03.2019 в 19:30

Музыковедьма
Dosoaftor
А витоки якраз звиняйте у всіх одні. Містично-символічні калякі-малякі. Плюс! інтуітивне відчуття (пошук) краси, гармонії, поліфонії, космогоніїї, філармонії...:ufo:
Фольклористи з одного боку і дослідники мистецтва 20 століття з іншого тебе з'їдять з обох сторін))

Sunny2009
Суть в том, что это ощущение красоты узоров не перерастает в ощущение искусства в целом, остается лишь в узком русле восприятия, т.е. творческое начало не развивается само, а только комплексно со всесторонним обучением и академическим в том числе.
Ноуп, це працює не так. Селянка вишиває рушник саме так, бо так вишивала її мама, а перед нею - її мама, а перед нею - її. А десь там далеко по цьому ланцюжку рушник вишивали саме так, бо саме ці знаки давали захист від хвороб, злих духів і нещасть. Вишиті візерунки як суто естетичний об'єкт може сприймати лише людина, яка існує поза цією системою мислення (в даному випадку автор тексту, процитованого в пості). Поки він сам так сприймає - все круто. Біда починається, коли він намагається натягнути подібну систему сприйняття на людину, яка існує всередині системи.
30.03.2019 в 19:53

Ishytori, Так-так-так, автор занурюється у зовсім інший світ, а зрозуміти щось інше можливо лише через спроби натягнути на свою систему відчуття, у нас ж іншого нема, кожен з нас має дуже маленький світ, порівняно з зовнішнім...ми все пропускаємо через себе, помиляємось знаходимо і розширяємо свій світогляд на ще один світ.....
Ну і якось він не натягував нічого, не втюхував жінці нічого, так розповів читачам своє сприйняття, свою історію з життя)
30.03.2019 в 20:01

dosoaftor
Фольклористи з одного боку і дослідники мистецтва 20 століття з іншого та я їх назву вузьколобими предметами пізнання і піду собі пити вино з малюванням...) Я б і з Анненковим і з Маяковським залюбки посварився би але в міру...)
30.03.2019 в 20:03

Музыковедьма
Sunny2009, автор не занурюється у інший світ і навіть не намагається зрозуміти його закони - автор оцінює його в рамках системи координат свого світу. В принципі, напевне, для початку 20 століття це норм. А от для початку 21 століття підтримувати такий підхід - ну...
І автор натягнув свій світогляд в той момент, коли приписав (нехай і подумки) жінці своє розуміння і сприйняття селянці, у якої абсолютно інший культурно-інформаційний бекграунд.
31.03.2019 в 11:40

Dosoaftor, Я б і з Анненковим і з Маяковським залюбки посварився би але в міру...
Може якийсь трактат на цю тему...малесеенький, було б цікаво почитати изображение
31.03.2019 в 12:15

dosoaftor
Ну той Анненковский все бідкався про музичний театр, про диктат диригентів. То ми вже тепер маєм щастя, режисерські версії.
Я останній раз як був в опері то сидів закривши очі, щоб не бачити того бізобразія. Одна наша знайома собі подарунок на деньнародження зробила, купила квиток в Большой тєатр. Не то Гайдн, не то Гендель, з музикою все нормально, але не витримала, пішла геть з середини...)

Расширенная форма

Редактировать

Подписаться на новые комментарии
Получать уведомления о новых комментариях на E-mail